Cibearshlándáil i do scoil a fheabhsú: cur chuige céim ar chéim
5th December 2025
Tá ceannairí scoile ar an eolas faoi bhagairtí ar líonraí scoile agus ar shlándáil an lín mhóir sonraí criticiúla agus pearsanta a bhainistíonn siad. Ach mothaíonn cuid acu go bhfuil an méid seo thar a gcumas nuair a chuirtear san áireamh na gníomhartha a chuirfidh feabhas ar chibearshlándáil a scoile.
Déantar an dúshlán níos inrochtana d’aon cheannaire scoile, beag beann ar a dtuiscint theicniúil nó a gcumas féin, nuair a bhristear an chibearshlándáil síos i sraith fothopaicí agus gníomhartha.
Ar an gcéad dul síos, ní mór do cheannaire scoile feasacht a chruthú ar an líon bagairtí ar scoileanna atá ag méadú, maidir le tús áite a thabhairt don chibearshlándáil. Is í an chéad chéim eile maidir leis an gcibearshlándáil i do scoil a fheabhsú ná tuiscint ar phríomhchoincheapa agus bearta slándála bunúsacha a fhorbairt.
Nuair a bhíonn an fheasacht agus tuiscint bhunúsach seo ag ceannaire scoile, is é is dóichí ná go mbeidh an chibearshlándáil mar phríomhthosaíocht dóibh.
“Tá méadú ag teacht ar chibirionsaithe, faraor”, a deir Tom Lonergan, Comhordaitheoir Náisiúnta don Bhonneagar Teicneolaíochta Digití, “agus léiríonn taighde go bhfuil scoileanna faoi ionsaí níos mó agus níos mó….mar sin, caithfidh scoileanna bearta a ghlacadh chun iad féin a chosaint”.
Chun tacú le timpeallacht dhigiteach slán, ní mór do scoileanna athbhreithniú a dhéanamh ar a stádas cibearshlándála reatha. Ansin, ní mór dó beartas cibearshlándála a chur i bhfeidhm a chuirfidh ar chumas scoileanna a gcórais dhigiteacha agus ar líne a chosaint ar chibirionsaithe díobhálacha.
Cúrsa nua ar líne ar an gcibearshlándáil
Tugann an cúrsa ar líne Oide Teicneolaíocht san Oideachas ar Chibearshlándáil do Scoileanna treoir do cheannairí scoile maidir leis na príomhghnéithe a bhaineann leis an gcibearshlándáil. Déanann sé cur síos ar phríomhchoincheapa cibearshlándála, lena n-áirítear cineálacha cibearbhagairtí, míniú a thabhairt ar phríomhthéarmaíocht agus cur síos ar bhearta slándála bunúsacha. Cuireann sé treoir ar fáil chomh maith ar athbhreithniú a dhéanamh ar stádas cibearshlándála na scoile, ag leagan amach sraith de phríomhcheisteanna chun féinmheasúnú a dhéanamh ar do stádas.
Is í an chéad chéim eile ná dul i ngleic le beartais agus nósanna imeachta cibearshlándála. Cé go mbreathnaíonn sé scáfar beartas mar sin a fhorbairt, déanann teimpléad ó Oide Teicneolaíocht san Oideachas an próiseas a shimpliú. Agus é sin á dhéanamh, chabhraigh sé le ceannairí scoile beartas éifeachtach a chruthú chun rioscaí cibirionsaithe a mhaolú.
Torthaí foghlama
Ag deireadh an chúrsa, beidh sé ar chumas rannpháirtithe:
- Feasacht ar chibearshlándáil agus cleachtais sábháilte ar líne laistigh de bhonneagar digiteach do scoile a chur chun cinn.
- Beartais agus nósanna imeachta cibearshlándála éifeachtacha laistigh de do scoil a chur i bhfeidhm, agus na príomhréimsí á gcur san áireamh, agus is iad:
- Rochtain ar shonraí agus príomhchórais na scoile
- Slándáil líonra scoile/Wi-Fi, seirbhísí eile
- Slándáil bogearraí agus feidhmchlár/nuashonruithe
- Gléasanna a chosaint
- Slándáil sonraí agus cóipeanna cúltaca
- Freagairt agus téarnamh teagmhas
- Feasacht agus oiliúint ar chibearshlándáil.
Cén fáth an cúrsa cibearshlándála seo?
Is cúrsa féinluais é a mhaireann thart ar uair amháin. Is féidir é a chur i gcrích i mblúiríní soláimhsithe más gá, ag amanna agus dátaí a oireann don rannpháirtí.
Baineann buntáistí leis an líon bheag ama seo maidir le feabhsúcháin fhéideartha i gcur chuige na scoile i leith na cibearshlándála. Cabhróidh an tuiscint a fhaightear le ceannairí scoile tascanna agus freagrachtaí cibearshlándála áirithe a roinnt le daoine eile agus ar an gcaoi sin, ligfidh sé don chur chuige uile-scoile atá ag teastáil chun riosca cibirionsaithe scoile a laghdú.
Agus ar ndóigh, tá sé saor in aisce.
Rochtain ar an gcúrsa
Cibearshlándáil do Scoileanna – cur síos ar an gcúrsa agus nasc féinchlárúcháin